Vzdám-li se svého soukromí, vzdám se svobody
9.7.2015, Lidové noviny, str. 11, Václav Vlk
Každý známe příměr s žábou a teplou vodou: pokud hodíte žábu do vařící vody, okamžitě vyskočí, aby si zachránila život, pokud ji dáte do hrnce s vodou studenou a budete ji postupně ohřívat, žába spolehlivě promešká okamžik, kdy měla z vody vyskočit, uvaří se a zemře. Horkou vodou naší doby a civilizace je postupné omezování našich vlastních svobod a soukromí, kdy se stát postupně dostává do pozice vykonavatele správy a sledování vlastních lidí na úkor plnění základních poslání, tedy ochraňovat bezpečnost proti vnějším vlivům a zajišťovat správu věcí veřejných. Postupně nastává situace zvaná někdy též měkká totalita, jejímž hlavnímhybatelem je Evropská unie a sociálnědemokratické vlády, případně paranoidní snaha zabránit jednomu deliktnímu jednání na úkor celé společnosti, aktuálním vrcholným příkladem je systém elektronické evidence tržeb (dále jen EET).
Peklo
Odmysleme si smysl dané normy vChorvatsku, jehož příklademse chlubí česká vláda, jako bychom i my byli na Balkáně, v zemi, která před pár lety prošla válečným konfliktem a jejímž nosným rysem je rozpadlá byrokracie a absolutně nefunkční výběr daní. Tak to jistě není ani náhodou. Přejděme i to, že daňoví poplatníci jsou zločinci, všichni kradou, a proto je potřeba je hlídat formou uvalení x-té registrační povinnosti, jako by nestačila všemožná daňová přiznání a hlášení, výkazy a zprávy podávané příslušným orgánům. Peklo EET spočívá v tom, co dokáže – a to nejenom na makroúrovni, kdy se může stát chlubit tím, že ví, v jakém konkrétnímoboru, v jaké konkrétní komoditě, na kterém místě, ulici, obchodě, ve kterou denní či noční hodinu se co prodává a v jakémíře (geniální marketingové informace mající zejména smysl pro velkoproducenty, jakým je kupříkladu Babišův Agrofert). Stát ale sleduje i zvyky svých občanů a kontroluje, protože evidence není nic jiného než stupeň kontroly, co jeho vlastní občané dělají s penězi, které si zcela legálně vydělali, jak je utrácí a co za ně nakupují.
Horší než Orwellův svět
Svoboda spočívá v soukromí a obráceně – soukromí je svoboda . Vzdám-li se svého soukromí, vzdávám se celého rozsahu své svobody, učiním-li to jednou, učiním tak ve vztahu ke státu prakticky definitivně a napořád. Stát stále hledá a nachází prostor, jak shromažďovat veškeré informace, od profilu DNA po detaily pohybu a výskytu osob na území státu ve formě provozu telekomunikačních zařízení, s kým je kdo v kontaktu, co čte (ta samá technologie), kde má své peníze a kde je utrácí – nucené placení, bezhotovostní – a dnes pak co a kdo mu prodá, v případě EET.
Skutečnost hravě překonává veškeré úvahy Orwellova světa či autorů jiných dystopií. Technologické okouzlení možná zcela ustupuje základním filozofickým a morálním dilematům. Všechno se prostě řeší a vyřeší vždy a za každou cenu.
Žít pod dohledem, to je totalita, to není svoboda a my jsme se do bodu totality dostali. Systém EET je třeba odmítnout z principů morálních, neboť míra zasahování do soukromí všech překračuje to, co západní civilizaci činí nejprogresivnější a nejschopnější. Zasahuje už hranice kontroly toho, co si myslím, neboť moje nákupní návyky jsou odrazem mého já, a směřuje k absolutní moci státu. Vždy v takovýchto případech mi vytane na mysli obraz z dějin starého Říma, které nám dokazují, že jsme se stále nepoučili. Když barbaři zaútočili na Řím, tak je v určitý okamžik už obyvatelé Říma vítali, neboť míra byrokratického útisku a nařízení byla taková, že už v ní ani obyvatelé Říma nechtěli žít.
Systém elektronické evidence tržeb je třeba odmítnout z principů morálních, neboť míra zasahování do soukromí všech překračuje to, co západní civilizaci činí nejprogresivnější a nejschopnější