Jaké jsou možnosti marketingu a PR v advokacii
13.6.2014, Právní rádce, str. 62, Alice Kubíčková
Správné prezentování firmy veřejnosti, například pomocí reklamy, je jedním ze základních kamenů každého podnikání. Tato poučka platí i pro jinak velmi specifické prostředí advokacie. Jak ale na to?
V prvé řadě je třeba si uvědomit, že advokacie vykazuje mnohá specifika. V této specifické oblasti poskytování služeb nelze uplatňovat standardní postupy, možnosti marketingu, reklamy a PR v advokacii jsou do značné míry omezené. Neznamená to však, že by nebylo možné nějakým způsobem vybočovat z řady a přesvědčit klienty, že právě naše advokátní kancelář je ta, kterou hledají.
1 Omezení stavovskými předpisy Není tomu tak dávno, kdy byla většina forem reklamy, publicity či marketingu v advokacii zapovězena.
Přibližně před 10 lety se však poměry značně uvolnily a publicita a reklama byly obecně povoleny, byť s určitými limity. Dle etického kodexu má advokát právo informovat veřejnost o poskytovaných službách za předpokladu, že jsou tyto informace přesné, nejsou klamavé a respektují povinnost mlčenlivosti a další základní hodnoty advokacie. Stejně tak osobní publicita advokáta v médiích jako tisk, rozhlas, televize, elektronická komerční komunikace nebo jiná média je povolena, pokud splňuje tento předpoklad.
Publicita, reklama a marketing v advokacii však mají své limity.
Obecně je zapovězena taková forma reklamy, která by snižovala důstojnost a vážnost advokátního stavu.
Kárná komise České advokátní komory (ČAK) v minulosti například rozhodla, že advokát nesmí inzerovat svoji advokátní kancelář na igelitových taškách. Stejně tak jsou zapovězeny i některé specifické formy kampaně. Kupříkladu není možná letáková kampaň nebo rozdávání vizitek - kárnou komisí ČAK bylo určeno, že „je závažným porušením povinnosti advokáta, když rozšiřuje leták, který informuje a nabízí právní službu, například ve věci náhrady škody“.
Stejně tak existují i omezení ve vztahu k možnostem nabízení služeb a získávání klientů. Platí, že advokát nesmí nabízet poskytnutí právní služby osobě, která ji na něm sama nepožaduje, ledaže jde o osobu, s níž se soukromě nebo při výkonu advokacie stýká. Výjimečně tak smí učinit, je-li zřejmé, že neprodlené poskytnutí právní služby je v zájmu takové osoby nezbytné. Při nabízení svých právních služeb se advokát musí zdržet jakéhokoliv naléhání, zvlášť je-li z okolností nebo projevu osoby, které je služba nabízena, zřejmé, že o ni nemá zájem. Dále platí, že za doporučení nebo zprostředkování právní služby nesmí advokát poskytnout ani přijmout úplatu nebo jinou výhodu. K náboru klientů nesmí advokát použít jiných osob, a to ani vlastních klientů. Za takové nepřípustné použití jiných osob se považuje též, předá-li jim advokát své informační prostředky nebo plné moci s určením, aby jich při získávání klientů pro advokáta použily.
2 Specifický okruh nabízených produktů Dále je vhodné upozornit na tu skutečnost, že všechny advokátní kanceláře nabízejí jeden specifický produkt, a sice právní služby. Těžko tak lze nějak zásadním způsobem vybočovat z okruhu nabízených služeb. Nabídka služeb se může do určité míry lišit, například specifickým zaměřením na obchodní právo či zaměřením na trestní právo, avšak žádné zásadní vybočení možné není.
Stejně tak potřeby klientů ve vztahu k využívání služeb advokátů jsou stabilní, málo podléhající vývojovým trendům. Toto pravidlo opět nemusí platit bez výjimek, situace se rovněž může lišit dle oblastí práva.
Například z hlediska práva trestního či rodinného jsou požadavky či potřeby klientů víceméně stále stejné. Při obhajobě v trestním řízení či zastupování v rozvodovém řízení zůstává požadavek klienta stále stejný, a sice z jeho pohledu co nejlepší výsledek takového řízení.
Naopak například v oblasti obchodního práva lze jisté vývojové trendy spatřovat. V poslední době byl opakovaně zaznamenán požadavek na přípravu komplexních řešení, při kterých je nezbytná provázanost práva s jinými například ekonomickými odvětvími, spolupráce s jinými právními profesemi (notářské kanceláře / exekutorské úřady), poskytování i jiných poradenských služeb v rámci širší rodiny a podobně.
3 Jak se může advokátní kancelář lépe prosadit na trhu?
Jak bylo uvedeno výše, prakticky se nelze odlišovat okruhem poskytovaných služeb, je tedy nutné odlišit se jinak, zejména pak: * Přístupem orientovaným na klienta * Profesionalitou * Stanovením rozumné ceny nabízených služeb * Dlouhodobou spolehlivostí * Kreativitiou při řešení problémů * Rozsahem doplňkových služeb, nabídkou přidružených služeb, jako jsou ověřování podpisů, konverze, vybírání datových schránek, spolupráce s notářem, který nemá otevřeno od 9 do 16, ale je flexibilní, možnosti spolupráce s PR, spolupráce s daňovými poradci * Precizností jak po obsahové, tak formální stránce * Pozicováním kanceláře (docházení za klientem ve stanovených dobách)
4 Advokacie je založena na dobrém jménu a důvěře Prosazení se na trhu právních služeb není pochopitelně možné docílit pouze propracovanými marketingovými strategiemi či cílenou reklamní kampaní. Jak bylo uvedeno výše, advokacie vykazuje značná specifika. K prosazení se v tomto oboru je vždy nutná dlouhodobě budovaná důvěra klientů, dlouhodobě utvářené dobré jméno a pověst, stabilní vysoká úroveň poskytovaných právních služeb a tvrdá práce. Rovněž platí, že nic se nebuduje tak těžko a neztrácí tak lehko jako je důvěra a dobré jméno. Pakliže o tyto nezbytné atributy advokát či advokátní kancelář přijdou, jejich šance na prosazení se na trhu jsou pryč. *
***
Publicita, reklama a marketing v advokacii mají své limity. Obecně je zapovězena taková forma reklamy, která by snižovala důstojnost a vážnost advokátního stavu.
KROMĚ TRADIČNÍCH METOD BY ADVOKÁTI NEMĚLI PODCENIT ANI DOBOVÉ TRENDY:
* Webové stránky jsou dnes téměř nutností * Využití sociálních sítí - Facebook, LinkedIn a jiné * Služby úzce specializovaných expertů * Právník na telefonu pro VIP klientelu Kárná komise České advokátní komory (ČAK) v minulosti například rozhodla, že advokát nesmí inzerovat svoji advokátní kancelář na igelitových taškách. Stejně tak jsou zapovězeny i některé specifické formy kampaně. Kupříkladu není možná letáková kampaň nebo rozdávání vizitek.