Nepřehlédněte!


BEZPLATNÉ PRÁVNÍ
PORADENSTVÍ
ZDE    

  • FOO
  • FOO
  • FOO

Advokáti se jistí nad rámec

20.9.2013, FP-finanční poradce, str. 28

Produktu pojištění profesní odpovědnosti právníků se daří dobře, přispívá k tomu zejména povinnost daná zákonem.

Lídrem na trhu je Generali pojišťovna, vzhledem k rámcové pojistné smlouvě s Českou advokátní komorou (dále jen ČAK). Její mluvčí Jiří Cívka jmenuje nejčastější příčiny vzniku škody: „Jsou to např. nepodání vyjádření k žalobě nebo opožděné podání, chybná žaloba, podání proti osobě bez věcné legitimace, nepředání pravomocného rozsudku klientovi s následkem exekuce, pochybení v rámci insolvenčních řízení, vadná právní rada jako nepoučení klienta apod.“
U Kooperativy, jakožto dřívějšího partnera ČAK, se podle mluvčího Milana Káni limity pojistného plnění pohybují od 100 milionů Kč do 1 miliardy Kč.
Společnosti s ručením omezeným musí ze zákona mít limit pojištění nejméně 50 mil. Kč na jednoho společníka. Allianz se krom advokátů fyzických osob s limity do 20 milionů zaměřují právě na s. r. o. a společníky, kteří se pojišťují na 50 až 150 milionů. Nejvyšší sjednaná částka byla podle Mgr. Gabriely Waisserové, product manažerky z Allianz, půl miliardy. Česká pojišťovna běžně pojišťuje v rozmezí 10 až 50 milionů.
Vladimír Ambruz z advokátní kanceláře Ambruz & Dark Deloitte Legal krom jiného radí, aby si advokáti zkontrolovali pojištění na všechny oblasti činnosti, kterými se zabývají. Upozorňuje, že profesní pojištění se nevztahuje na činnost poskytovanou na funkci likvidátora či člena statutárních orgánů klientů advokátů, a dodává: „Dodatkové profesní pojištění bude jistě vyžadovat poskytování právních služeb v oblasti směnečného práva.“ Zeptali jsme se samotných advokátů a právníků, jak vidí problematiku:
1) Česká advokátní komora upravuje hromadné pojištění advokátů, které se vztahuje na odpovědnost advokáta za škodu. Považujete stanovenou výši za dostatečnou?
2) S kterou pojišťovnou máte sjednanou smlouvu a jaké připojištění?
3) Co považujete za největší úskalí při sjednávání vašeho pojištění?
4) Už vám pojištění někdy zachránilo záda? Jakou máte případně zkušenost s likvidací u pojišťoven?
5) Využíváte fakt, že jste pojištěn, při komunikaci se zákazníkem jako marketingový nástroj? Vyžadují po vás klienti pojištění?

JUDR. JIŘÍ SCHÖNBACH
1) Výše pojistného se odvíjí od míry rizika a možné škody zaviněné advokátem. Od 1. 1. 2011 byla původní výše 1 000 000 Kč u povinného pojištění advokátů zvýšena ČAK na 3 000 000 Kč, což podle mého názoru víc odpovídá realitě. Každý advokát je podle své praxe povinen zvážit svou odpovědnost a podle toho se případně připojistit. Osobně jsem připojištěn na výši 10 000 000 Kč.
Domnívám se však, že s účinností nového občanského zákoníku od 1. 1. 2014 bude muset každý z nás advokátů zvážit, zda nestoupá naše riziko při poskytování právních služeb z důvodu obrovského množství změn v základní právní úpravě a zda z tohoto důvodu nezvýšit pojistnou částku.
2) Pojistnou smlouvu mám uzavřenou s Generali Pojišťovnou a.s.
3) S ohledem na skutečnost, že výše uvedená pojišťovna je partner ČAK, neměl jsem žádný problém s uzavřením připojištění na vyšší než povinnou částku.
4) Jsem rád, že dosud jsem nezpůsobil žádnou škodu svému klientu a že tudíž mé dosavadní pojištění mně poskytovalo pouze a výhradně jistotu.
5) O existenci pojištění své klienty zásadně neinformuji. Od mých některých kolegů vím, že uvedení takovéto skutečnosti může odvádět pozornost klienta od předmětu zastupované věci. Pokud by se mne však klient zeptal (což se dosud nestalo), tak bych jej informoval.

MGR. ING. MAREK ŠVEHLÍK advokátní kancelář Švehlík & Mikuláš
1) Výše pojištění organizovaná Českou advokátní komorou je pro většinu našich případů nedostatečná. SAMAK se zaměřuje na podnikatele, kde pojistné částky představují nejméně devítimístné sumy.
2) Odpovědnost SAMAKu pojišťuje Allianz, a to vždy v rozsahu potřebném pro konkrétní případ.
3) Na sjednávání pojištění neshledáváme žádné mimořádné úskalí. Jedná se u nás o běžný obchodní vztah, který se podstatně neliší od ostatních transakcí.
4) Dosud jsme neměli žádného nespokojeného klienta, kterému bychom měli hradit jakoukoliv škodu. Přesto pojištění odpovědnosti považujeme za jeden ze znaků důvěryhodnosti SAMAKu.
5) Ano, pojištění odpovědnosti je součástí marketingového mixu SAMAKu, jedná se ale o standardní součást naší činnosti, klienti samozřejmě přikládají větší význam kvalitě našich právních služeb.

JUDR. ZDENĚK KRYŠTOF KOSCHIN
1) Suma hromadného pojištění je pro většinu advokátů dostačující. Já jsem připojištěn do výše 10 000 000 Kč trvale, a pokud bych přejímal zastoupení, kde by hrozilo vyšší riziko, připojišťoval bych se ad hoc. Toto je ovšem povinnost, která pro advokáta vyplývá z etického kodexu.
2) Připojištěn jsem u České pojišťovny, a. s., neboť u té mám podnikatelské pojistky již od roku 1991. Pokud bych uzavíral smlouvu později, tedy v době, kdy už fungovaly jiné pojišťovny, asi bych si vybíral. Takto to nechávám běžet.
3) O žádném úskalí nevím.
4) Pojišťovna za mne nikdy z odpovědnostního krytí nic nehradila. Několikrát se stalo, že bývalí klienti se snažili po prohraném sporu uplatňovat proti mně práva z odpovědnosti za škody, nikdy však neuspěli.
5) Jako marketingový nástroj to nepoužívám. Klienti jdou za mnou, a pokud by v jejich prvních dotazech bylo něco takového, nesjednal bych s nimi smlouvu a nezastupoval bych je. Znamenalo by to, že mi nevěří, neboť kryto je pochybení advokáta.
 

Přejít na hlavní stránku Zobrazit desktop verzi