Jsem alergický na aparátčictví
16.2.2013, Lidové noviny, str. 14, Tomáš Němeček
ROZHOVOR S Jaroslavem Fenykem o amnestii, zákonu o státním zastupitelství a o tom, jestli bude ústavním soudcem
Někdejší státní zástupce a nyní advokát patří k možným budoucím ústavním soudcům. V rozhovoru mluví i o navrhovaném zákonu o státním zastupitelství.
* LN Týkala se některého z vašich klientů novoroční amnestie?
V jednom případě jsmeměli obavy, že se náš klient kvůli ní nedomůže náhrady škody. Na ty, kterých se amnestie týká, se totiž „hledí, jako by odsouzeni nebyli“. Naštěstí odsouzený dostal nejen podmínku, ale i zákaz činnosti. Na to amnestie nepamatovala, takže tu dál platí i výrok o náhradě škody.
* LN Co říkáte na to, že amnestie zastavila stíhání delší osmi let?
Když jsem četl, jak ji prezident a docent Zdeněk Koudelka hájí tím, že podle Evropského soudu pro lidská práva prý řízení delší než šest let automaticky znamená porušení práva na spravedlivý proces, zarazilo mě to. Říkal jsem si -sakra, to jsem nikdy neslyšel... Znovu jsem si prošel rozsudky Evropského soudu, díval jsem se i na judikaturu v Německu a ve Francii. Všude se zdůrazňuje, že každý případ se musí posuzovat individuálně: do jaké míry způsobila průtahy nečinnost státu nebo do jaké míry jde o složitý případ.
* LN Jak byste jako ústavní soudce rozhodl o návrhu senátorů na zrušení této části amnestie?
Víte, Ústavní soud už zrušil i ústavní zákon, což považuji za zásadní přelom. Dodnes nejsem úplně přesvědčen, že je v jeho pravomoci rušit předpis takové síly. Stejně se dívám i na amnestii: je to výsostné právo prezidenta, historický relikt z panovnických dob. Z praktického hlediska by na zrušení této části amnestie stejně bylo pozdě, stíhání už neobživne.
* LN Zrušil byste tu část, nebo ne?
Obávám se, že to v pravomoci Ústavního soudu není. Zkrátit na šedesát paragrafů
* LN Co si myslíte o novém zákonu o státnímzastupitelství, který připravil ministr Blažek s nejvyšším státním zástupcem?
Líbí se mi náboj a duch, tady docela sdílím nadšení. Asi víte, že tu dosavadní úpravu jsem psal já. I my jsme tehdy chtěli, aby nejvyšší státní zástupce měl mandát na dobu určitou - navrhli jsme osm let - a aby ho mohla vláda odvolat jen z přesných důvodů. Otakar Motejl mi říkal: „Prosím tě, ty pořád vycházíš z toho, že ministr je darebák a zneužije své pravomoci.“ Já jsem odpovídal: „Ale vy nevíte, kdo jednou přijde po vás.“ A pak jednou přišel Pavel Němec - nejhorší éra, která poškodila výkon a pověst státního zastupitelství. Rozumím, že se teď má státní zastupitelství tím zákonem stát odolným proti politickým vlivům.
* LNA výhrady?
Nedá se to číst. Je to strašně přetížený, detailistický předpis. Místy je nesrozumitelný i pro mě - a to jsem byl dvacet let státní zástupce a člen legislativní rady vlády.
* LN Jako například?
Tak třeba: „Dohled se nevykonává, bylo-li již o téže věci rozhodnuto v řízení o řádném opravném prostředku podanému proti rozhodnutí státního zástupce. To nebrání využití informací v podnětu k výkonu dohledu v řízení, pokud to přichází v úvahu.“ No co to je?!
* LN No dobře, to jde proškrtat.
Ale hodně. Udělal bych z toho tak šedesát paragrafů. Pak jsou tam věci, se kterými bych polemizoval. Vždycky jsem se bránil tomu, aby se státní zastupitelství srovnávalo s úřady. Chtěl jsem, aby kopírovalo moc soudní, pokud jde o strukturu soustavy a postavení státních zástupců. A teď se mají rušit vrchní státní zastupitelství, ale přitom zůstanou vrchní soudy. A jak se bude jmenovat protikorupční speciál? Úřad pro potírání korupce!
* LN Tak se bude jmenovat jinak.
Ale mně se nelíbí ani to, že bude součástí Nejvyššího státního zastupitelství. O opravných prostředcích bude tedy rozhodovat přímo nejvyšší státní zástupce. To se obávám, že je neúnosné. Obvinění budou logicky namítat: To není žádné dvouinstanční řízení - na okrese můžete o přezkum požádat kraj, ale tady je to pořád stejný stupeň. Na nejvyššího státního zástupce se tím uloží enormní zátěž. Zločinci se začnou soustřeďovat na něj, protože on osobně bude rozhodovat o stížnostech v nejvážnějších kauzách organizovaného zločinu. Umíte si to představit? To aby chodil pořád s ochrankou.
* LN Zdají se vám některé části zákona zneužitelné - kdyby se moc ocitla ve špatných rukou?
Nerozumím novému oprávnění nejvyššího státního zástupce zasáhnout v případech vazby nebo jiného omezení osobní svobody. Proč to má mít? I v okresních kauzách? A vyloženě se mi nelíbí 82: státního zástupce lze přeložit i bez jeho souhlasu, „výjimečně a z naléhavých důvodů“, pokud to vyžaduje chod nějakého státního zastupitelství. Co když si šéf bude udržovat uměle poddimenzované státní zastupitelství kdesi v pohraničí, kam bude odkládat každého, kdo mu nevyhovuje? A lze tak přeložit jen státního zástupce, který není ve funkci déle než tři roky. To je diskriminace jak řemen - podle mě protiústavní. Otázka v případu Rath
* LN Jste specialista na zákon o trestní odpovědnosti právnických osob, který platí rok. Ale zatím se psalo o jediném případu, kdy byl uplatněn.
Prý už je těch případů 14 nebo 15. Státní zástupce chce zákon uplatnit i v případu Davida Ratha. Což je velká otázka: pokud se trestná činnost právnické osoby dokonala před účinností zákona, pak se obávám, že to asi použít nejde.
* LN Víte něco bližšího o těch 14 či 15 případech? Oč v nich jde?
Údajně daňové delikty, zločin na životním prostředí a vydírání.
* LN Vydírání?
To už se tak mezi právnickými osobami stává.
* LN Nečekal jste, že těch případů bude už dnes víc?
Když jsem o zákonu přednášel státnímzástupcům, řada z nich přemýšlela, jestli by se dal uplatnit v případu, který mají na stole. Výčet trestných činů, pro které lze stíhat právnické osoby, je však omezený. Navíc musíte znát nejen trestní, ale i obchodní nebo správní právo. Nicméně: ve Francii původně začínali s pár kauzami životního prostředí, dnes takto stíhají stovky případů hospodářské kriminality. Takzvaný mladý perspektivní
* LN Dnes se o vás mluví jako o možném ústavním soudci. Vy jste ale už odmítl být ministrem spravedlnosti...
... asi třikrát...
* LN ... nebo ředitelem Národního bezpečnostního úřadu.
Nejsem na to specialista. NBÚ, to jsou zpravodajské služby a s těmi já nechci nicmít. Jejich metody mi nejsou blízké.
* LN Není to ale taky proto, že kdykoli se přiblížíte veřejné funkci, připomene se, že jste komunistický vojenský prokurátor?
Ach jo. To je takové klišé, které se pravidelně objevuje.
* LN Klišé? Vždyť jste jím byl. Co vás vedlo k tomu, že jste v roce 1981 ve dvaceti šel do KSČ?
V devatenácti. Já jsem absolvoval vojenskou střední školu, obor stavba a obnova železničních tratí a mostů, a nastoupil jsem k vojenskému železničnímu oddílu. Sídlili jsme na nákladovém nádraží v Praze-Vršovicích - vojenští výpravčí, železničáři, posunovači - a byli jsme tam takoví zapomenutí čerti. Nikdo nás moc nekontroloval, mohl jsem dálkově studovat práva... Když za mnou přišli velitel a zástupce, abych vstoupil k nim do KSČ, vůbec mě nenapadl argument, kterým bych to odmítl. Nebyla v tom ani kariéra, ani žádná „snaha změnit stranu zevnitř“. Byl jsem kluk, nevěděl jsem, do čeho lezu.
* LN V roce 1987 jste se stal vojenským prokurátorem. Rok poté se jeden váš případ objevil ve sdělení VONS - obžaloval jste violoncellistu Vladana Kočího, který odmítl nastoupit na vojnu.
Četl jste, co k tomu později napsal Petr Uhl, který byl spoluautorem zprávy VONS? Tam je řečeno vše (pozn. red.: jde ke stolu a vytahuje článek P. Uhla ze srpna 2005; v něm semj. píše, že „vinit dnes tehdejšího vojenského prokurátora, že to žaloval, když se domáhal jen mírného trestu, je absurdní“). Z náboženských amorálních důvodů tehdy odmítala nastupovat na vojnu řada lidí. Pro mě to byl první případ - navíc neobvyklý tím, že Vladan Kočí byl absolvent vojenské katedry na vysoké škole. Já jsem si nejdřív opravdu myslel, že je to recese a že ho přesvědčím, aby nastoupil.
* LN Jste srovnaný s tím, že Ústavní soud později tyto rozsudky rušil - jednak kvůli zásadě, že za opakované nenastoupení by nikdo neměl být stíhán opakovaně, jednak kvůli svobodě svědomí?
No samozřejmě. Ale tehdejší právní řád neumožňoval nestíhat ho vůbec. Jediné, co se pro něj dalo udělat, bylo navrhnout trest na spodní hranici; to jsem udělal. Což byla taky doba, kdy mi začalo docházet, že to tak dál nejde.
* LN A co byl ten zlomový bod?
Demonstrace v Praze. Jednou mě postříkali vodním dělem, když jsem šel kolem z kina... Pak přišel zákrok na Národní třídě. Stal se v pátek a já jsem v pondělí spolu s kolegou z prokuratury a se zapisovatelkou z vojenského soudu napsal dopis do Mladé fronty, že nesouhlasíme a žádáme, aby vláda začala komunikovat s opozicí. Vážně - druhý den to vyšlo jako dopis mladých pracovníků vojenské prokuratury. Šel jsem na kobereček k hlavnímu vojenskému prokurátorovi a hrozil mi vyhazov. Předseda vojenského soudu na mě řval, že jsem skvrna vojenské justice. Ale zastal semě můj přímý nadřízený, doktor Megela. A za týden mě už ti papaláši plácali po ramenou. Byla to zvláštní, rychlá doba. Zařadilimě do týmu, který vyšetřoval zásah ze 17. listopadu. Obžaloval jsem velitele červených baretů z Národní třídy - nelžu, opravdu - a byli v první instanci odsouzeni.
* LN Taky jste vyšetřoval estébáky, kteří mlátili Petra Placáka. Tady se ale na rozsudek čekalo 23 let.
Jo, ale trochu mě mrzí, že Petr Placák dneska říká, že se to vůbec nešetřilo. Já jsem s nímobjížděl křivoklátské lesy, kam ho vyvezli, vylepovali jsme tam do kostelů a samoobsluh výzvu, jestli je tenkrát nikdo neviděl. Tu skupinu estébáků - Prchal, Špringer a spol. - jsem měl ještě v dalších třech věcech. Jenže případ jsem předal, protože mě povýšili na Generální prokuraturu. Po revoluci se vylidnila a já jsem byl tzv. mladý perspektivní.
* LN Na čem jste tam pracoval?
Na rehabilitacích. Generální prokurátor federace Martin Lauko mě pověřil, abychom přezkoumávali dění od roku 1948: od smrti Jana Masaryka přes tábory nucených prací, Karla Vaše až po Minaříka. V roce 1991 jsme s kolegou Havlíkem sepsali zprávu pro parlament. Vy jste se ptal, proč jsem nepřijal nabídku dělat ministra: protože nechci být politik, nechci už být členem žádné strany. Členství v KSČ byla lekce, od té doby jsem alergický na aparátčictví. A když ještě čtete spisy z 50. let, jste pak zvlášť citlivý na politické zásahy do justice.
* LN Chcete jít naÚstavní soud?
Já se do žádné funkce nehrnu. Znamenalo by to zavřít mou vlastní kancelář, na brněnské katedře trestního práva bychom museli řešit, jestli při odchodu dalšího profesora nepřijde o akreditaci... Když mě nevyberou, naříkat nebudu. Ale co si budeme namlouvat - je to vrchol kariéry každého právníka.