Nepřehlédněte!


BEZPLATNÉ PRÁVNÍ
PORADENSTVÍ
ZDE    

  • FOO
  • FOO
  • FOO

Stanovisko představenstva České advokátní komory k problematice poskytování sdělení adresovaných osobám, které nejsou klienty advokáta

Představenstvo ČAK se na svém zasedání dne 13. 11. 2012 zabývalo otázkou vydávání tzv. právních posudků osobám, které nejsou klienty advokáta. V tomto stanovisku shrnuje a rozšiřuje svá dříve formulovaná stanoviska v této záležitosti.

Jak představenstvo již dříve uvedlo, při poskytování právních služeb se advokát řídí zejména ustanovením § 3 odst. 2 zákona č. 85/1996 o advokacii, v platném znění.  Mezi právní služby uvedené v ustanovení § 1 odst. 2 zákona patří i sepisování listin a zpracování právních rozborů.

Při poskytování právních služeb advokátem klientovi je ustálenou praxí, že klient pověřuje svého advokáta tím, aby s třetími stranami písemně i jinak komunikoval; zákon přitom neobsahuje ustanovení, které by advokátovi zakazovalo takto komunikovat a adresovat třetím stranám vyjádření či jiná sdělení, která se týkají jeho klienta; lze tedy dovodit, že advokát může adresovat třetí straně vyjádření či sdělení (zejména ve formě dopisu), kterým sdělí nebo potvrdí této třetí straně nějakou skutečnost, týkající se jeho klienta případně záležitosti, ve které poskytuje klientovi právní službu (nebo svůj názor týkající se takové skutečnosti), přičemž v takovém případě nejde o poskytování právní služby takové třetí osobě.

V této souvislosti je ale třeba upozornit, že jakákoli taková komunikace musí být činěna s výslovným souhlasem klienta a na jeho pokyn; advokát při takové komunikaci musí zachovávat ustanovení § 21 o advokacii, tedy zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, o kterých se dozvěděl v souvislosti s poskytováním právní služby (které jej může zprostit výlučně jeho klient). Pokyn klienta advokátovi k vypracování takového sdělení by tedy měl obsahovat i zproštění mlčenlivosti ve vztahu ke skutečnostem, které mají být předmětem takového vyjádření.  Odměna za vypracování takového sdělení by měla být zahrnuta v odměně hrazené klientem, protože toliko mezi klientem a advokátem existuje odpovědnostní právní vztah podle zákona o advokacii. Klient by též měl vždy obdržet kopii jakéhokoli takového vyjádření, které advokát adresuje.

Představenstvo ČAK v této souvislosti opakuje své předchozí vyjádření v tom smyslu, že pokud by advokát třetí straně adresoval bez vědomí svého klienta jakékoli vyjádření týkající se klienta nebo záležitosti, v níž klientovi poskytne právní službu, může se jednat o postup v rozporu se zákonem o advokacii.

Pokud tedy advokát adresuje třetí straně jakékoli vyjádření, měl by činit pouze na výslovný pokyn svého klienta, obsahující zproštění mlčenlivosti v příslušném rozsahu a měl by doručit svému klientovi kopii takového vyjádření (případně může uvést svého klienta jako jednoho z adresátů takového vyjádření).

Přejít na hlavní stránku Zobrazit desktop verzi